sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Viimistä viedään, enään ois kolme työpäivää jäljellä! Kuvia mulla ei oikeestaan oo näistä muutamasta viikosta ollenkaan paitsi pari.



Tosiaan toissaviikolla vaihdoin osastolta ensiapuun töihin. Oon siellä nyt ollut vähän reilun viikon ja oon tykännyt tosi kovasti. Kaikki muut työntekijät otti mut tosi hyvin vastaan ja on ollu tosi mukavia mulle. Jutellut ja kysellyt paljon ja ottanut mut kaikkiin niiden hommiin mukaan. Ja se on tosi hyvä, että kaikki puhuu englantia edes vähän. Ihan hirveesti oon saanut myös tehdä itse, mistä oon yllättyny, koska mulle sanottiin että en saa paljoa tehdä voin mennä vain heidän mukanaan. Mut perehdytettiin osastoon hyvin ja kerrottiin kaikki tarpeellinen.
Hirveä kiire osastolla ei jokapäivä ole, vaikka luulin niin. Yksi tosi kiireinen päivä ja muut päivät ovat olleet suht rauhallisia. Välillä osastolla tosin on niitä hiljaisempia päiviä, jolloin kenelläkään ei ole paljoa tekemistä.
Ensimmäisestä päivästä lähtien oon itse saanut kuljettaa potilaita röntgeniin ja muihin tutkimuksiin, oon mittaillut verenpainetta ja lämpöä, kuljettanut näytteitä labraan ja oon saanut myös ottaa EKG:tä ite, ettei kukaan välttämättä katso edes vierestä. EKG otetaan täällä vähän eritavalla kuin Suomessa. Siihen on sellainen laite (kuva alhaalla) jossa on kaikki piuhat jo valmiina ja mitään tarroja potilaiden kehoon ei laiteta. Piuhojen päässä on sellaset "imukuppi" jutut joiden teho säädellään potilaan kehon mukaan. Imukupit asetetaan samalla tavalla kehoon kuin tarratkin laitettaisiin.


Ekana päivänä myös sain harjotella verinäytteen ottamista toiselta hoitajalta ja toisena päivänä otinkin ite jo potilailta. 
Joka aamu potilashuoneet tarkistetaan, että siellä laatikoissa ja kaapeissa on kaikki tarpeellinen niin niitä tarkistuksia teen myös itse.
Yksi päivä nyt on ollut tosi kiireinen ja ambulanssit toi potilaita viiden minuutin välein, niin silloin tein tosi paljon itse. Just kaikki alkutarkastukset mihin kuuluu verenpaine, pulssi, happisaturaatio, lämpö, ekg ja jokaisesta otetaan verinäyte. Tosi hyvin senki päivän pärjäsin potilaiden kanssa englannin kielellä. Tottakai on muutamia aina jotka englantia ei puhu. 
Olen myös nähnyt paljon erilaisia pieniä operaatioita mm. tikkausta, kipsin laittoa, haavan hoitoa ja erilaisia tutkimuksia. 

Koko ensiapu on ollu mulle oikeestaan ihan uutta, ni oon oppinu paljon asioita ja kaikki on ollu tosi mielenkiintoista. Mut oon just oppinu ottamaan ekg:tä, verinäytteitä ja mittamaan verenpainetta manuaalisesti, koska se on ollut mulle hankalaa. 

Vapaa-aikana emme ole tehneet oikeen mitään ihmeellistä, koska olemme olleet tosi väsyneitä aina työpäivien jälkeen. Minun työpäivät on ollut 7.30-16 joten ei siinä hirveästi muuta enään jaksa tehdä, kun käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja nukkua. Olemme kyllä muutamana päivänä käyneet keskustassa shoppailemassa ja ostelemassa joululahjoja. 
Ensi viikko menee varmasti nopeasti ja kotiin lähtö tulee äkkiä. Mutta tosi paljon oon nyt uudesta osastosta tykännyt ja olen siellä viihtynyt! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti